
لیبرالیسم در پارادایم اصالت بشر
2017/05/08
لیبرالیسم, لیبرالیسم در جهان مدرن, نقد اکانامی
در یک تبیین صحیح علمی همیشه نیاز به تعیین و تبیین پارادایم مربوطه است. به عبارتی با توجه به تعریف پارادایم: «پارادایم مدل یا یک برنامهی کار عمومی است. در جامعهشناسی علم، پارادایم به معنای چارچوب عمومی است که با رجوع به آن میتوان مسائل را تحلیل نمود.» پارادایم، تصویری بنیادی از موضوع بررسی یک […]

علم مبارزهی لیبرالیسم
2017/04/27
لیبرالیسم, لیبرالیسم در جهان مدرن
علم مبارزهی لیبرالیسم برای مقابله با دیگران، مقابله با پول آنهاست. دلار آمریکا مبنای اقتصاد جهان است و سال گذشته توانست در یک جنگ ارزی 45 روزه با کشور چین، 40 درصد از اقتصاد این کشور را نابود کند.

کفرکیشی و لیبرالیسم
2017/04/26
لیبرالیسم, لیبرالیسم در جهان مدرن
لیبرالیسم واژهای است که اروپاییان و آمریکاییها از آن تعریف واحدی دارند و در مقابل «سوسیالیسم» یا «چپ» که دخالت شدید دولت در امور اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه را معتقد است، به کار میرود. البته در هر کشوری این تقسیمبندی با نامهای متفاوتی شناخته میشود که این تفاوت، در معنای هریک از آنها بیتأثیر […]

نسبیگرایی و معرفت توحیدی
2017/04/26
لیبرالیسم, پدافند علیه لیبرالیسم
فردی که به منطق نسبیگرایی رسیده، حرام و حلال و مستحب و مکروه را نمیپذیرد، از منظر او همهی اعمال مباح و نسبی هستند؛ چنین فردی اباحهگر نامیده میشود؛ اباحهگر، معنای لیبرال است.

لیبرالیسم و اصالت فایده
2017/04/26
تبیین ربا, تحلیل ربا, لیبرالیسم, پدافند علیه لیبرالیسم
جرمی بنتام، یکی از چهار مرد بزرگ لیبرالیسم، بر اساس نظریهی خود «یوتیلیتاریانیسم» یا «اصالت منفعت» کتابی به نام «دفاع از ربا» دارد! در نگاه بنتام، «سود» همهچیز است.

لیبرالیسم در دولت موقت؛ اولین چالش انقلاب اسلامی
2017/04/26
لیبرالیسم, لیبرالیسم در ایران
کارشناسان سیاسی جهان پس از گذشت ۳۸ سال از انقلاب اسلامی همچنان در بُهت و حیرتند که چگونه در فضای دوقطبی شوروی و آمریکا که آنروزها در اوج خود بودند، پیرمردی با نعلین و عبا و عمامه، انقلابی را رقم زد که ۳۸ سال روی پای خود ایستاده و ثبات دارد. در بیستویکم دیماه ۱۳۵۷ […]

لیبرالیسم و نفی شریعت
2017/04/26
لیبرالیسم, لیبرالیسم در جهان مدرن
در تمامی ادیان الهی و مذاهب و علیالخصوص فقه شیعه به 5 مورد تأکید شده است: حلال (واجب) و مستحب، حرام و مکروه. به دو حالت اولی امر شده (امر به معروف) و از دوتای بعدی نیز نهی شده است (نهی از منکر)؛ مابین این دو، حد وسطی به نام مباح وجود دارد که انجام […]