معرفی و شرح مختصر مستند انقلاب صنعتی پایدار


مستند انقلاب صنعتی پایدار درواقع رنج‌نامه‌ای است که جمشید آرین اصل از سال ۱۳۸۰، برای ایجاد تحول در سیستم حمل‌ونقل و استفاده از انرژی‌های پاک پایدار متحمل شده است و یا شاید بتوان با نگاهی دقیق‌تر این مستند را سوگنامه‌ای دانست که مهندس آرین آن را در رثای مظلومیت بند بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سر داده است.


enghlabe-sanati-paydar-0عنوان مستند: انقلاب صنعتی پایدار

کارگردان: جمشید آرین اصل

تهیه‌کننده: جمشید آرین اصل

سال تولید: ۱۳۹۵

کشور سازنده: ایران

مدت مستند: ۵۴ دقیقه

لینک مستند در وب‌سایت تولید‌کننده:

http://iev.jamshidarian.com/

درباره‌ی مستند:

مستند انقلاب صنعتی پایدار درواقع رنج‌نامه‌ای است که جمشید آرین اصل از سال ۱۳۸۰، برای ایجاد تحول در سیستم حمل‌ونقل و استفاده از انرژی‌های پاک پایدار متحمل شده است و یا شاید بتوان با نگاهی دقیق‌تر این مستند را سوگنامه‌ای دانست که مهندس آرین آن را در رثای مظلومیت بند بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سر داده است.

آنچه را که مخاطب با دیدن این مستند به آن پی می‌برد بی‌اساس بودن ادعا‌های برخی مسئولین است که همواره به جامعه القا کرده‌اند که ما در کشور در هیچ صنعتی جز قورمه‌سبزی و آبگوشت بزباش توان رقابت با جهان را نداریم.

enghlabe-sanati-paydar-1 اسنادی را که مهندس آرین در این مستند ارائه می‌کند نشان می‌دهد که وی ۱۵ سال پیش، آینده‌ی سیستم حمل‌ونقل و انرژی جهان را پیش‌بینی کرده و برای رهایی از بحران‌های پیش رو دست به اختراع خودرو‌های الکتریکی زده است تا جایی‌ که کانال SBS استرالیا نیز جمشید آرین را به‌عنوان مخترع اولین خودروی الکتریکی هوشمند جهان معرفی می‌کند. وجه تمایز خودرو‌ی اختراعی مهندس آرین این بود که می‌توانست انرژی لازم برای طی مسافت‌های طولانی بیش از ۳۰۰ کیلومتر را از طریق شارژ در ایستگاه‌های هوشمند در مدت‌زمان کمتر از ۱۵ دقیقه تأمین کند.

«گزارش شبکه SBS استرالیا»

مهندس آرین که در برنامه گفتگوی ویژه‌ی خبری شبکه دو از استقلال اقتصادی و صادرات خودرو به اروپا سخن گفته بود، مافیای خودروسازی در ایران را نسبت به این موضوع حساس کرده و از آن به بعد با سنگ‌اندازی‌ها و مقاومت‌هایی برای ادامه مسیر خود مواجه می‌شود.

او برای اینکه بتواند اختراع خود را به تولید انبوه برساند مکاتباتی را با سه نهاد رسمی کشور یعنی سازمان محیط‌زیست، وزارت صنایع و معادن و وزارت نفت انجام داد و از آن‌ها برای رسیدن به این مهم درخواست کمک کرد که با دست رد از طرف هر سه‌ی این نهاد‌ها مواجه شد و او در این مستند برای اولین بار متن نامه‌های ارسالی و پاسخ‌های دستگاه‌های ذی‌ربط به مخاطبان ارائه می‌کند.

اما درحالی‌که در کشور ما چنین برخورد‌هایی با خودرو‌های الکتریکی صورت می‌گیرد، در سایر کشور‌ها چنین صنایعی به‌شدت مورد حمایت نهاد‌های دولتی قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال در آمریکا کمپانی تسلا[۱] با مدیریت ایلان ماسک[۲] و با حمایت ۲۵۶۰ میلیون دلاری دولت اوباما که از طریق وزارت انرژی خود در اختیار آن‌ها قرار گرفت، توانست در سال ۲۰۰۸ اولین خودرو‌های الکتریکی خود را روانه‌ی بازار کند درحالی‌که خودرو‌های ساخت این کمپانی هنوز مشکل طولانی بودن شارژ باطری را داشتند.

کمپانی تسلا در سال ۲۰۱۴ اعلام می‌کند که قصد دارد به‌زودی از خودرو‌هایی رونمایی کند که مشکل طولانی بودن شارژ باطری را نیز در آن‌ها مرتفع ساخته است آن هم از طریق تعویض باطری از کف خودرو که البته این دقیقاً همان روشی بود که مهندس آرین ۱۳ سال پیش بدان دست یافته بود.

صنعت خودرو‌های الکتریکی در آمریکا نه تنها از طریق مافیای خودروسازی این کشور به زیر کشیده نشد بلکه از طریق دولت این کشور به شدت مورد حمایت قرار گرفت.

enghlabe-sanati-paydar-2«اوباما و ایلان ماسک در حال قدم زدن»

اگر دولت اوباما هم در سال ۲۰۰۸ طولانی بودن زمان شارژ و سنگینی باطری را دستاویزی برای پس زدن این صنعت قرار می‌داد تسلا هرگز نمی‌توانست در سال ۲۰۱۴ به تکنولوژی‌های نوین شارژ باطری دست پیدا کند و خودرو‌های خود را ارتقا دهد.

این مستند تلاش‌ها و استقامت‌های این مخترع ایرانی را برای متقاعد کردن دستگاه‌های ذی‌ربط، برای روی آوردن به توسعه صنعت خودرو‌های الکتریکی را نیز به تصویر می‌کشد اما متأسفانه درون‌گرایی و حمایت از تولید داخلی که از پیش‌فرض‌های پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در کشور است به شدت مورد غفلت قرار گرفته است.

enghlabe-sanati-paydar-3 این مستند یک سند تاریخی است که پاسخ یک سؤال مهم را می‌توان در آن یافت و آن اینکه «چرا ما می‌توانیم، اما قرار نیست بتوانیم؟»

 


 

[۱] Tesla

[۲] Elon Musk