بررسی و تحلیل مستند چهار سوارکار بخش اول؛ امپراطوری‌ها و بانک‌ها


این مستند بر این مدعاست که اکنون جهان به واسطه‌ی چهار سوارکار شوم، فتح شده است و باید برای زدودن عوامل پدید آورنده‌ی آن‌ها کاری کرد.


«تجربه نشان داده تا جایی‌که رنج‌ها قابل تحمل باشند، بشر بیشتر تمایل دارد رنج بکشد، تا این‌که شرایط را با لغو قانون‌های حکومتی که به آن‌ها انس هم گرفته است، اصلاح کند.»

این جمله که از اعلامیه‌ی استقلال آمریکا نقل شده است، اولین جمله از مستندی ۱۰۰ دقیقه‌ای به نام چهار سوارکار[۱] است که دارنده‌ی بیش از بیست عنوان و جایزه‌ی بین‌اللملی از سوئد، کانادا، انگلیس، بلژیک، نیوزیلند، ایتالیا، روسیه، شیلی، ایرلند، آفریقای جنوبی، آلمان و ایران است.

002.four-horsmen-part-1«مستند چهار ‌سوارکار دارنده‌ی بیش از بیست عنوان و جایزه بین اللملی از سوئد، کانادا، انگلیس، بلژیک، نیوزیلند، ایتالیا، روسیه، شیلی، ایرلند، آفریقای جنوبی، آلمان و ایران است»

نام این مستند یعنی چهار ‌سوارکار برگرفته از مفهومی مشابه از مشاهدات یوحنّا در انجیل است.[۲] مفهوم «چهار ‌سوارکار آخر‌الزمان»[3] که شرح آن در آخرین کتاب از عهد جدیدِ انجیل، آمده است. این بخش از انجیل مکاشفات سنت جان اِوان‌جِلیست[۴]یا همان یوحنا[۵] را از مسیح (ع) روایت کرده است. این بخش از انجلیل، از کتاب یا طوماری سخن می‌گوید که در دست راست خداوند است و با هفت مهر، پلمب شده است. بره‌ی خدا یا شیر یهودا، مسیح (ع)، ۴ مهر اول از آن ۷ مهر را باز کرد. او با این کار ۴ موجود را رها کرد که بر روی اسبانی؛ سفید، قرمز، سیاه و رنگ‌پریده سوار بودند.

با این‌که برداشت‌ها از این مکاشفه متفاوت‌ است؛ اما در عمده‌ی تفسیر‌ها، چهار ‌سوارکار، به ترتیب نمادهایی از پیروزی و فتح[۶]، جنگ[۷]، قحطی[۸] و مرگ[۹] هستند. افقی که مسیحیان برای آخرالزمان دارند این است که این چهار ‌سوارکار تعیین شده‌اند تا به عنوان پیش‌قراولان و منادیان روز قیامت، یک پایان الهی را برای دنیا رقم بزنند.

یوحنا که نام یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) است، در باب چهارم از مکاشفات خود این‌گونه می‌آورد:

«سپس همان‌طور که نگاه می‌کردم دیدم که در آسمان دروازه‌ای گشوده شد. آن‌گاه همان آوایی که قبلاً نیز شنیده بودم، به گوش رسید. آن آوا که هم‌چون صدای شیپوری نیرومند بود، به من گفت: بالا بیا تا وقایع آینده را به تو نشان دهم. ناگهان روح خدا مرا فرو گرفت و من خود را در آسمان دیدم. وه که چه با شکوه بود. تختی دیدم. کسی بر آن نشسته بود که همچون الماس می‌درخشید…»

نام باب پنجم از مکاشفات یوحنا «طومار وقایع آینده» است. در این باب، یوحنّا طوماری را در دست فردی نورانی می‌بیند که به وسیله هفت مُهر، آن را مُهر و موم کرده است. طبق گفته‌ی کتاب، این طومار در اختیار شیر قبیله یهودا که از نسل داوود است قرار می‌گیرد -که یوحنا او را به شکل بره می‌بیند- زیرا تنها اوست که توانایی گشودن آن هفت مُهر، خواندن طومار و خبر دادن از آینده را دارد.

با گشوده شدن چهار مهر اول توسط آن بره، چهار سوارکار ظاهر شدند -که در اصل این چهار سوار، چهار واقعه از وقایع آینده هستند.

003.four-horsmen-part-1«چهار ‌سوارکار، به ترتیب از سمت چپ؛ نمادهایی از پیروزی و فتح، جنگ، قحطی و مرگ هستند.»

این مستند بر این مدعاست که اکنون، همان آینده‌ای است که «طومار وقایع آینده» وعده‌ی ظهور آن چهار سوارکار را در آن داده بود؛ جهان به واسطه‌ی جنگ، قحطی و مرگ، فتح شده است و باید عوامل پدید آورنده‌ی این شرایط را شناسایی و برای زدودن آن‌ها از جوامع بشری کاری کرد.

مستندسازی که از اقتصاد توبه کرده است

این فیلم خوش‌ساخت اولین اثر بلند مستند از راس اشکرافت[۱۰]است. او دهه دوم زندگی خود را در لندن و در سمت دستیاری کارگردان، فعالیت داشته و در این مدت آموزه‌های بسیاری را از کارگردانان و تهیه‌کنندگان بزرگ آموخته است. این مستند که نویسندگی آن را هم کارگردان به عهده داشته ‌است پس از درخشش در آی‌دی‌اِف‌اِی[۱۱]، موفق به دریافت جایزه‌ی عدالت جهانی آکسفام[۱۲]نیز شد.

004.four-horsmen-part-1«این مستند خوش‌ساخت اولین اثر بلند از راس اشکرافت است. مستندی که پس از درخشش در آی‌دی‌اِف‌اِی IDFA، موفق به دریافت جایزه‌ی عدالت جهانی آکسفام OXFAM نیز شد.»

راس اشکرافت به همراه تعداد زیادی از اقتصاددانان و سیاست‌مداران که خود را توابین عرصه‌ی اقتصاد مدرن می‌نامند[۱۳]، برآن شده‌اند تا به واکاوی سیستم اقتصادی-سیاسی موجود بپردازند و آن را اصلاح و نوسازی کنند. سیستم‌هایی که به ادعای آن‌ها در طول قرن‌ها تغییر کرده و یا حتی به صورتی هدف‌مند به نفع طبقه‌ای کوچک از نخبگان اقتصادی، تحریف شده‌اند و سکوت در برابر آن‌ها به نوعی تمکین کردن به آن‌هاست.

005.four-horsmen-part-1«تصویری از سایت توابین اقتصاد[۱۴] اشکرافت به همراه تعداد زیادی از اقتصاددانان و سیاست‌مداران که خود را توابین عرصه‌ی اقتصاد مدرن می‌نامند، برآن شده‌اند تا به واکاوی سیستم اقتصادی-سیاسی موجود بپردازند و آن را اصلاح و نوسازی کنند.»

یکی از نقاط قوت این مستند حضور چهره‌های برجسته‌ی سیاسی و اقتصادی است که در واقع پیامش را از طریق آرا و عقاید این افراد بیان می‌کند؛ حضور این افراد در این مستند خوش‌ساخت، به این اثر اعتبار علمی نیز افزوده:

006.four-horsmen-part-1«یکی از نقاط قوت این مستند حضور چهره‌های برجسته‌ی سیاسی و اقتصادی است. پیام مستند از طریق آرا و عقاید این افراد بیان می‌شود» (برای مشاهده‌ در اندازه‌ی اصلی می‌توانید روی تصاویر کلیک کنید.)

بررسی ساختار و محتوای مستند

این مستند در پنج حوزه به تشریح و تبیین مسائل مبتلابه نظام اقتصادی-سیاسی غرب و به تبع آن، جهانِ بین‌الملل می‌پردازد؛ امپراطوری‌ها[۱۵]، بانک‌داری[۱۶]، تروریسم[۱۷]، منابع طبیعی[۱۸] و پیشرفت[۱۹].

007-horsemen-in-one«اشکرافت با نشان دادن تصویری از یک انسان با سر اسب در آغاز چهار بخش اول از این مستند قصد دارد این مطلب را بیان کند که چهار سوارکار آخرالزمان -که در مکاشفات یوحنا به آن اشاره شده- ۴ دسته‌ از انسان‌های اسب‌نما هستند که برای پیش‌برد اهدافی که در انجیل آمده از طریق امپراطوری‌های امروزی و سیستم بانک‌داری، به تروریسم و نابودی منابع طبیعی دامن می‌زنند.»

در آغاز چهار بخش اول از این مستند، تصویری از یک انسان با سر اسب به نمایش در می‌آید و همچنین صدای شیهه‌ی اسبی به گوش می­رسد که قصد دارد این مطلب را بیان کند که چهار سوارکار آخرالزمان -که در مکاشفات یوحنا به آن اشاره شده- ۴ دسته از انسان‌های اسب‌نما هستند که برای پیش‌برد اهدافی که در انجیل آمده یعنی فتح جهان با ایجاد جنگ، آشوب، قحطی و مرگ از طریق امپراطوری‌های امروزی و سیستم بانک‌داری، به تروریسم و نابودی منابع طبیعی دامن می‌زنند.

اما در بخش آخر یعنی همان پیشرفت، یک انسان به تصویر کشیده می‌شود و از صدای شیهه اسب هم خبری نیست، که مبین این مطلب است که گذر از بحران‌های پیش رو، فائق شدن بر آنها و رسیدن به پیشرفت، اراده‌ِی انسانی را طلب می‌کند.

«در بخش آخر یعنی همان پیشرفت، یک انسان به تصویر کشیده می‌شود و یعنی گذر از بحران‌های پیش رو، فائق شدن بر آنها و رسیدن به پیشرفت، اراده‌ی انسانی را طلب می‌کند»

بخش اول: امپراطوری‌ها

در چرخه‌ی حیات ابرقدرت‌ها، شش دوره زمانی مختلف وجود دارد:

  • دوره‌ی مهاجران اولیه[۲۰]
  • دوره‌ی جنگ و فتوحات[۲۱]
  • دوره‌ی تجارت[۲۲]
  • دوره‌ی شکوفایی[۲۳]
  • دوره‌ی پیشرفت‌های هوشی و فکری[۲۴]
  • دوره‌ی فروپاشی یا دوره‌ی موسوم به رفاه و تن‌پروری[۲۵]

دوره‌ی آخر یعنی فروپاشی، برای تمامی ابر قدرت‌ها با علائم زیر همراه بوده است:

  • بزرگی و بی‌نظمی نیروهای نظامی و رشد جنایت‌های آن‌ها
  • تجمل‌گرایی و خود‌ابرازی با پول و مادیات
  • تشدید بیشتر شکاف طبقاتی بین فقرا و اغنیا
  • وابستگی هرچه بیشتر زندگی مردم به حکومت
  • اعتیاد شدید فکری و جسمی نسبت به مناسبات جنسی
  • کاهش ارزش پول

در این مستند لارنس ویلکرسون Lawrence Wilkerson می‌گوید که: «تمامی علائم و  نشانه‌های معمول فروپاشی امپراطوری‌ها، امروزه هریک واضح‌تر از دیگری به چشم می‌خورد».

اما شاید این سوال پیش بیاید که چرا با وجود مشاهده‌ی این علائم مردم علیه ابرقدرت‌ها واکنشی از خود نشان نمی‌دهند؟ جواب این سوال را جان پرکینز John Perkins در ویدئوی زیر می‌دهد:

«گلادیاتورهای عصر مدرن» (دریافت ویدئو)

ساتیش کومار Satish kumar بنیان‌گذار کالج شوماخر [۲۶] به این نکته اشاره می‌کند که امروز با وجود تمدن مدرن غرب و طی فرآیند صنعتی‌شدن و رشد اقتصادی در حدود ۷۰ سال، هنوز هم در بخش‌هایی از جوامع بشری مردم از فقر، کمبود و گرسنگی رنج می‌برند. هرشب میلیون‌ها انسان گرسنه به بستر می‌روند در حالی‌که میلیون‌ها انسان دیگر غذاهای اضافی خود را دور می‌ریزند! و در نهایت این پرسش را مطرح می‌کند که چرا چنین جهانی را خلق کرده‌ایم؟

او به پرسش خود این‌گونه پاسخ می‌دهد که قبل از هرچیز حرص و طمع هستند که منجر به بروز بی‌اخلاقی‌های اقتصادی می‌گردند وگرنه دنیا مشکل کمبود منابع ندارد.

«شورش علیه طمع در آمریکا در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۱»

بخش دوم: بانکداری

خلق پول

مکس کیسر Max Keiser که هم اکنون برنامه‌ی گزارش کیسر[۲۷] را در شبکه راشا تودی و همچنین برنامه‌ی بر روی تیغ[۲۸] را در شبکه‌ی تلویزیونی پرس تیوی اجرا می‌کند، مدت هفت سال از عمر خود را به دلالی در وال استریت مشغول بوده است. او خود را به قصابی که اکنون گیاه‌خوار شده تشبیه می‌کند زیرا دیدن این مطلب که چه‌گونه گلدمن ساکس[۲۹] و جی پی مورگان[۳۰] در حال خلق پول هستند، حال او را برهم می‌زند.

«اگر من در خانه‌ی خود دستگاه چاپ اسکناس داشته باشم آن‌ها مرا جاعل خطاب می‌کنند ولی اگر بانک‌ها و حساب‌داران شرکتی این کار را انجام دهند، این کار قانونی محسوب می‌شود.»

این عبارت بخشی از صحبت‌های طارق الدیوانی Tarek El Diwany تاجر سابق اوراق قرضه است که درباره‌ی فرآیند خلق پول در نظام بانک‌داری توضیحاتی را می‌دهد. ویدیوی زیر صحبت‌های او در این باره است:

«نظام مالی امروز چه‌گونه خلق پول می‌کند» (دریافت ویدئو)

پول فیات

سپس مستند به نحوه‌ی شکل‌گیری پول فیات[۳۱] می‌پردازد و این‌که چه‌طور چنین سیستمی به وجود آمده که بدون پشتوانه پول چاپ می‌کند و چه کسانی از این سیستم بیشترین بهره را می‌برند:

«تاریخ‌چه‌ی شکل‌گیری پول فیات» (دریافت ویدئو)

۹۷ درصد از پول فعلی موجود در جهان بدهی است. ولتر Voltaire فیلسوف فرانسوی گفته است: «پول کاغذی در نهایت و برای همیشه به ارزش ذاتی خویش یا همان صفر باز می‌گردد.»

دیوید مورگان David Morgan معتقد است که افزایش میزان ارز کمکی نمی‌کند، پول را می‌توان به صورت بی‌نهایت چاپ نمود اما این پول به معنی ثروت واقعی نیست. از بدهکاری نمی‌توان با گرفتن وام بیشتر خلاص شد. اگر ثروت واقعی قابل چاپ بود، زیمبابوه ثروتمندترین کشور دنیا می‌شد. (در سال ۲۰۰۰ فشارهای بی‌اندازه‌ی اتحادیه‌ی اروپا و انگلیس به زیمباوه این کشور را با تورم شدیدی روبرو کرد. غرب این‌ فشارها را به این دلیل اعمال می‌کرد که رابرت موگابه Robert Mugabe رئیس جمهور زیمبابوه دست به اصلاحات ارضی زده بود. او زمین‌های زراعی را از ملاکان سفید پوست گرفته و به سیاه‌پوستان واگذار کرده بود. این فشار‌ها کار را به جایی رساند که در سال ۲۰۰۸ تورم این کشور به ۲۳۱ میلیون درصد رسید و مردم برای خرید مجبور به حمل حجم بسیار زیادی پول بودند. آن‌ها با ۱۰۰ میلیارد دلار تنها می‌توانستند سه عدد تخم مرغ بخرند!!! در این بازه‌ی زمانی دولت موگابه با چاپ پول‌های درشت‌تر سعی در مهار وضعیت به وجود آمده داشت.)

010.four-horsmen-part-1«یک اسکناس ۱۰۰ میلیارد دلاری زیمبابوه»

جدال سیاسی عامل غفلت از ضعف‌­های نظام سرمایه‌گرایی

اما چرا از عمر یک چنین سیستمی، مدت زمان زیادی می‌گذرد و برای اصلاح آن کسی کوششی نکرده است؟ مستند چهار ‌سوارکار علت را در جنگ سرد و جدال بین کاپیتالیسم و سوسیالیسم می‌داند.

ژوزف استیگلیتز Joseph Stiglitz در این‌باره چنین می‌گوید: در جریان این رقابت خیلی مهم بود که، کمبودها و نواقص اقتصاد بازار آزاد مخفی نگه داشته شود؛ «درست نبود که متحدینِ خود را نقد کنی بل‌که تنها باید به دشمن ضربه می‌زدی».

هرمن دالی Herman Daly اقتصاددان سابق بانک جهانی، نسبت تعارضات دو بلوک شرق و غرب را در دوران جنگ سرد با وضعیت اقتصادی جهان این‌گونه عنوان می‌کند که: «…سرمایه‌داری غربی پس از پیروزی راه پیروزمندانه خود را ادامه داد، با این باور که همه کارهایش درست بوده؛ چراکه حریفش سقوط کرده است -فروپاشی شوروی. اما درواقع هر دو سیستم یک چیز را می‌خواستند و آن هم رشد دائم بود؛ لذا هر دو سیستم سقوط می‌کنند. یکی اول سقوط کرد، و کاپیتالیسم بعد از آن سقوط خواهد کرد و اکنون نیز در حال نزاع است.»

پس از سقوط شوروی و اضمحلال تفکر مارکسیسم و به‌جا ماندن لیبرالیسم به عنوان ایدئولوژی برتر، تنها مکاتب اقتصادی اصطلاحاً راست به ‌عنوان متولیان اداره‌ی معیشت مردم جهان باقی ماندند؛ مکاتبی چون کلاسیک[۳۲]، نئوکلاسیک[۳۳]، کینزی[۳۴]، اتریشی[۳۵]، تاریخی[۳۶] و… . در بخشی از این مستند تمایز بین دو مکتب کلاسیک و نئوکلاسیک را در مولفه‌‌ی اصلی و دکترینالشان نشان می‌دهد و تبیین می‌کند که چه‌گونه مبنای سیاست‌های اقتصادی جهان به رهبری میلتون فریدمن Milton Friedman -موسس مکتب اقتصادی شیکاگو[۳۷]– و شاگردانش در دهه‌ی ۷۰ میلادی در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان Ronald Reagan در آمریکا و مارگارت تاچر Margaret Thatcher در انگلستان تغییر کرد و اقتصاد بحران‌زده‌ی امروز را به وجود آورده است.

«مقایسه‌ی اقتصاد کلاسیک و نئوکلاسیک» (دریافت ویدئو)

قمارخانهای به نام والاستریت

پروفسور سیمون جانسون Simon Johnson نیز در بخشی از صحبت‌های خود وضعیت وال‌استریت را با یک کازینو یا قمارخانه مقایسه می‌کند. او می‌گوید: «وال‌استریت به نوعی کازینوی منحصر به فرد تبدیل شده است که متأسفانه شبیه کازینوی لاس‌وگاس نیست که یک قمار و سرگرمی کاملاً قانونی ارائه می‌کند! قمار انجام شده توسط وال‌استریت تأثیری به شدت منفی بر اکثریت جامعه می‌گذارد. شاید آن‌ها در قمار خود همه‌ی پولشان را در عرض یکی دو شب نبازند اما زمانی که آن‌ها می‌بازند و بازی تمام می‌شود، بیکاری و اثرات منفی آن جامعه را فرا می‌گیرد.»

لابیگری در بدنه سیاسی دولت امریکا

ژوزف استیگلیتز Joseph Stiglitz از وجود یک لابی در کنگره‌ی آمریکا خبر می‌دهد و این پرسش را مطرح می‌کند که: «آیا در یک دموکراسی خجالت‌آور نیست اگر گروهی از شرکت‌ها اعلام کنند که منافع آن‌ها بر منافع ملی ارجحیت دارد؟ پس جای تعجبی باقی نمی‌ماند که پشتیبانی از مبارزات انتخاباتی و لابی‌گری بخشی از سیاست آمریکا شده است؛ بله دموکراسی ما فروپاشیده است.»

«بخشی از صحبتهای ژوزف استگلیتز پیرامون لابی‌گری در کنگره» (دریافت ویدئو)

در سال ۱۹۰۰ «جنبش حق رأی برابر»[38] نظامی را که در آن رأی سرمایه‌داران از وزن بیشتری برخوردار بود برانداخت اما اکنون لابی‌ها وضعیت را به روال سابق برگردانده‌اند و سیستم سیاسی آمریکا را در خدمت منافع اغنیا قرار داده‌اند.

ابر دزد

گلدمن ساکس بزرگترین شرکت چند ملیتی خدمات مالی و بانک‌داری است که بخش عمده‌ی فعالیت‌های آن بر ارائه‌ی خدمات بانک‌داری، سرمایه‌گذاری و همچنین مبادله اوراق بهادار متمرکز می‌باشد. بسیاری از مدیران آن تبدیل به مدیران ارشد بانک مرکزی و دولت می‌گردند. در سال ۲۰۰۸ و یک ماه قبل از فروپاشی بازار سهام، گلدمن ساکس به عنوان ستون فقراتِ بازار موقعیت خود را از یک بانک سرمایه‌گذار [۳۹] به بانک تجاری[۴۰] تغییر داد زیرا در مقام بانک تجاری شامل کمک‌ها و یارانه‌های دولتی می‌گردید. در سال ۲۰۰۷ میلیاردرهای گلدمن ساکس با فروش گسترده‌ی اوراق قرضه در مدت زمان کوتاهی توانستند سود زیادی کسب کنند. این در حالی بود که آن‌ها بدون هیچ مجازاتی دزدی‌های خود را زیرسبیلی رد می‌کردند.

«معرفی گلدمن ساکس از زبان نوام چامکسی» (دریافت ویدئو)

بحران فراتر از اقتصاد است

اما وجود این بحران‌ها در اقتصاد از کجا نشأت می‌گیرد؟ آیا صرفاً به ضعف ساختار اقتصادی مربوط می‌شود؟

مستند قصد دارد دلیل این امر را فراتر ببرد و تا حدودی چهره‌ی ساختار اقتصادی را تطهیر کند. از آنجایی که روال مستند به گونه‌ای است که در پی بازگشت به همان سیستم اقتصاد کلاسیک است، لذا کار تطهیر را از پدر مکتب کلاسیک یعنی آدام اسمیت Adam Smith شروع می‌کند و می‌گوید:

…آموزه‌های آدام اسمیت توسط دلالان اقتصادی تحریف شده‌اند! مثلا لرد گریفیت Lord Griffith که از طرفداران ایندیویژوالیسم است معتقد است که پولدار شدن بانک‌ها باعث پولدار شدن همه‌ی مردم می‌شود و این عمل طبق فرآیندی صورت می‌گیرد که در علم اقتصاد به «نشت تدریجی» trickle down economics شناخته می‌شود.

«تبیین مفهوم نشت تدریجی» (دریافت ویدئو)

اما ژوزف استیگلیتز Joseph Stiglitz انگشت اتهام را به سمت ساختار سیاسی نشانه می‌رود و ادعا می‌کند که این سیستم سیاسی غرب است که به طرز بدی فروپاشیده است. علت هم از نظر او این است که کمپین‌های انتخاباتی بر اساس حمایت لابی‌ها شکل می‌گیرند و به نظر او و خیلی از افراد دیگر، تنها راه چاره اصلاح ساختار سیاسی است.

«خاطره‌ای از لارنس ویلکرسون درباره‌ی کالین پاول وزیر خارجه‌ی آمریکا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ میلادی در دوره‌ ریاست جمهوری بوش پسر-» (دریافت ویدئو)

 ادامه دارد…

پانوشت:

[۱]Four horsemen: http://www.fourhorsemenfilm.com/

[۲]http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Horsemen_of_the_Apocalypse

[۳]Four Horsemen of the Apocalypse

[۴]Saint John the Evangelist

[۵]Johannine

[۶]Conquest

[۷]War

[۸]Famine

[۹]Death

[۱۰]Ross Ashcroft

[۱۱]IDFA

[۱۲]OXFAM

[۱۳]Renegade economist: http://www.renegadeeconomist.com

[۱۴]http://www.renegadeeconomist.com

[۱۵]Empires

[۱۶]Banking

[۱۷]Terrorism

[۱۸]Resources

[۱۹]Progress

[۲۰]The age of Pioneers

[۲۱]The age of Conquests

[۲۲]The age of Commerce

[۲۳]The age of Affluence

[۲۴]The age of Intellect

[۲۵]The age of Decadence

[۲۶]Schumacher College

[۲۷]KeiserReport

[۲۸]On the Edge

[۲۹]Goldman Sachs

[۳۰]J.P. Morgan

[۳۱]FiatMoney

[۳۲]Classical School

[۳۳]Neoclassical School

[۳۴]Keynesian School

[۳۵]Austrian School

[۳۶]Historical School

[۳۷]Chicago school

[۳۸]The equal voting rights movement

[۳۹]Investment Banks

[۴۰]Commercial Banks